Arduino als programmer
Als je schakelingen maakt met een Arduino dan bevindt de sketch zich in de microcontroller van de Arduino. Om de schakeling te laten werken, moet de Arduino worden gebruikt en kan dan voor niets anders worden gebruikt.
Handiger is het om de sketch in een microcontroller te branden en deze geprogrammeerde chip in de schakeling te plaatsen.
De chip kan met een Arduino als ISP worden geprogrammeerd. De chips, zoals ATmega168 of ATmega328, worden meestal zonder bootloader verkocht. Om de chip te kunnen programmeren, dient eerst deze bootloader te worden geladen. Heb je een USBasp dan kan deze natuurlijk als programmeer-unit worden gebruikt.
Dit is de opstelling om de bootloader te branden in een nieuwe chip met een Arduino. De chip heeft een kristal nodig, bijv. 16MHz met 2 condensatoren van 22pF. De Arduino chip zit nog in de Arduino. Na het laden van de bootloader (dat hoeft maar één keer te worden gedaan) kunnen de verbindgen met pin 10, 11, 12 en 13 worden verwijderd. Om de Arduino als programmeer-unit te kunnen gebruiken, dient eerst de chip uit de Arduino te worden verwijderd. Rechts staat de simpele opstelling om de sketch in de nieuwe chip te branden. Check deze website.